Wat doe je als je van streek raakt door een patiënt?

Niet iedere patiënt is zo mak en volgzaam als een lammetje. Soms krijg je als arts te maken met mensen die zich ongemakkelijk voelen, die bang zijn, dichtklappen of een andere vorm van weerstand vertonen. Wat kun je dan doen? En wat zeg je dan?
=

Het volgende is het begin van een waargebeurd verhaal uit een ziekenhuis en eindigt met een vraag:

Een vrouw ligt in een gynaecologenstoel voor een inwendige ingreep.
Het onderzoek wordt gedaan door een jonge, aantrekkelijke mannelijke gynaecoloog.
Om hem heen staat een team van arts-assistenten en verpleegkundigen.

De patiënt zegt op een gegeven moment iets wat de hele ploeg ongemakkelijk maakt.
Wat zij zegt, waarschijnlijk vanuit schaamte of ander psychisch ongemak, is het volgende:

Nou, je hebt nu wel een mooi uitzicht, hè! Je bent een echte gleuven-gluurder.’

Even valt er een onaangename stilte.
Dan redt een verpleegkundige de situatie enigszins met:
Nou, we hebben al vaker wat termen gehoord maar deze kenden we nog niet.’

Toch blijft de sfeer daarna wat wiebelig.
=

Wat had er nog beter gezegd kunnen worden? Ja, nog sterker: wat had de gynaecoloog kunnen zeggen om de macht over de situatie terug te krijgen?

Bedenk dat je als hulpverlener in de operatiezaal de leiding wilt hebben en behouden. En dat je dus voortdurend de richting wilt aangeven van de gesprekken en de handelingen en de sfeer. Door de seksueel getinte opmerking van de patiënt is zij ineens degene die de macht in handen heeft gekregen en de richting van het gesprek bepaalt. Hoe kan de gynaecoloog deze – ongetwijfeld bange en zich ongemakkelijk voelende vrouw – ‘ontwapenen’?
=

Of je nu arts bent of niet, je kunt je antwoord opsturen via CONTACT.
En dan zal ik reageren.

met vriendelijke groet,

Tura Gerards

Tura Gerards 2014-2

2 reacties

  1. Als ik Arts zou zijn in zo’n situatie ,zou ik een zakelijk antwoord terug geven ,dit zijn termen die wij niet hanteren , zo kijk ik er niet naar, ik begrijp heel goed dat u zich ongemakkelijk voelt op dit moment.

  2. Beste Claudia,

    Dank je wel voor je reactie.
    Een zakelijk antwoord kan goed werken.
    En je besluit met een mooi zinsdeel waaruit mag blijken dat de arts zich inleeft in de situatie en het ongemak van de patiënt.

    Hoe zou het zijn als je het laatste zinsdeel voorin in je antwoord zet in plaats van achteraan? Als je daarmee begint?

    Interessant is het ook om te kijken naar het volgende:
    je kunt je afvragen hoeveel nieuwe weerstand de zinsdelen “dit zijn termen die wij niet hanteren” en “zo kijk ik er niet naar” bij de patiënt kunnen teweegbrengen. Zo’n energie wil je liever niet hebben tijdens een behandeling, toch!? Beide zinnen zijn gemaakt met het woord ‘niet’ erin en gaan op een bepaalde manier tegen de uiting van de patiënt in.

    Welk antwoord zal weinig tot geen nieuwe weerstand opwekken en wekt tegelijkertijd vertrouwen op in het handelen van de arts? Stel je voor dat de arts de opmerking van de patiënt ontlaadt door (onverwacht) te beamen dat hij een gleuvengluurder is. Wat zou hij daaraan toe kunnen voegen opdat zijn vakbekwaamheid extra kracht zal uitstralen?

    Met vriendelijke groet,
    Tura Gerards

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *