Gesprekstactiek: “Ga altijd mee met de weerstand van de ander”

In 2009 overleed in het Spaarne ziekenhuis een patiënt van uroloog Arjen Noordzij na een kijkoperatie. De zus van de overledene meende dat er medische missers waren begaan. Diverse besprekingen konden de vrouw niet overtuigen dat er hooguit sprake was van ‘normale medische risico’s’. Haar klachten, over de zorg en daarna over het overleg, leidden uiteindelijk tot een tuchtrechtszaak. Pijnlijk voor iedere betrokkene.

Noordzij won de rechtszaak op medisch-juridische gronden en zag in welke fout hij had gemaakt: in de nabesprekingen had hij zich voornamelijk beziggehouden met het medisch weerleggen van alle punten van de zus van de overledene. Hij had haar emoties niet werkelijk – in elk geval niet voldoende – gehoord.

Je leest hier een blog van taalkrachttraining.nl .
Welke ‘fouten’ maakte Noordzij tijdens de nabespreking?
Ik was er natuurlijk niet bij, maar uit het onderstaande filmpje worden twee dingen duidelijk:

  1. ER WAS GEEN RAPPORT
    Er wordt al inhoudelijk aan de kwestie gewerkt terwijl er geen rapport is: geen wederzijds begrip, geen wederzijds vertrouwen.
    Het verdriet, de woede en de onmacht van de vrouw is niet voldoende gehoord en erkend. Er was niet voldoende empathie van de kant van Noordzij.
    =
  2. DE WEERSTAND WORDT NIET ONTLADEN EN DAARNA ZELFS VERGROOT
    Het centrale standpunt van psychiater Milton H. Erickson (1901-1980) over de omgang met patiënten en hun kwalen was: ga altijd mee met de weerstand van de ander. Zelfs als jij als arts weet dat de ander het fout heeft, dan nog ga je eerst in diens visie mee. * In zijn eigen woorden:
    ‘Vecht nooit met welk gedrag ook waarmee de patiënt je kantoor binnenkomt. Wijs nooit gedrag af en spreek het nooit tegen. In plaats daarvan: kijk ernaar, onderzoek het, vraag je af hoe je het zou kunnen gebruiken en bedenk dan een specifieke wijze van aanpak.’
    =

    En geldt Ericksons visie niet voor de omgang met eenieder die een probleem ervaart?
    Is strijden met mensen die in een emotionele staat verkeren niet de beste manier om hun emoties te vergroten?
    De veronderstelling dat je een geëmotioneerd persoon met reële en waarheidsgetrouwe argumenten kunt overtuigen van de waarheid van jouw standpunt, is een illusie.

 

‘Ik schoot te veel in de verdediging’

 

Met taalkrachttraining word je je bewust van het nut van gesprekstactieken. En je leert bijzondere suggestieve taaltechnieken waardoor je in zulke vervelende situaties veel aangename mogelijkheden kunt ontdekken en gebruiken.

Abonneer je op mijn nieuwsbrief en ontvang gratis  een downloadbare pdf van de eerste twee hoofdstukken van “Een mens beter laten worden dankzij suggestieve taal – Boek 1: Basisprincipes van respectvolle gesprekstactieken en taaltechnieken”.
=
=

* Uit: “EEN MENS BETER LATEN WORDEN DANKZIJ SUGGESTIEVE TAAL – Boek 1 – Basisprincipes van respectvolle gesprekstactieken en taaltechnieken) van Tura Gerards
=
=

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *